مطالب مرتبط:
روایت لوموند از قصه بافی دروغین سربریدن کودکان اسراییلی
کتابت جدیدترین اثر مجید جدیدی با عنوان «فلسطین قضیه الاحرار»
بهره مندی از دریای معارف قرآن با تلاوت روزانه کلام الله مجید
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 فروردین 1403 ساعت 17:002024-04-05سياسي

«قصه های مجید» و غصه های ما


تصویر مجید، شمایلی از یک نوجوان ایرانی بود و به همین دلیل بود که مرتضی آوینی پای تماشای آن می گریست -    عصر ایران؛ رضا صائمی*- نام کیومرث پوراحمد برای نسل دهه پنجاه و شصتی بیش از هر اثر دیگری با مجموعه قصه های مجید گره خورده است؛ اثری که فقط یک اقتباس از کتاب و داستان های هوشنگ مرادی کرمانی نبود، انعکاسی از نوجوانی نسلی بود که یکی از حساس ترین برهه های کنونی تاریخ معاصر را طی می کرد.

    دوران پساجنگ و ظهور جامعه ای که در آغاز دوره سازندگی قرار گرفته بود و به تدریج تضادها و تناقض هایش که با تقابل های سنت و مدرنیته گره خورد بود در حال بروز بود و بالطبع با بحران های فردی و اجتماعی خاص خودش همراه بود.

  دورانی که بی شباهت به دوران نوجوانی و التهاب تجربه بلوغ نیست.

  از این حیث قصه های مجید فارغ از سویه های دراماتیک اش، وضعیت استراتژیک این دوران و تجربه نوجوانی در آن دوره را هم بازنمایی می کند.

در واقع مجید نماد و نمودی از نوجوانی نسل های دهه پنجاه و شصت است که یکی از دشوارترین دوران نوجوانی را طی کرده اند.

    نوجوانانی که با محدودیت ها و محرومیت های آن دوره همزیستی مسالمت آمیز داشتند که حالا تعریف و توصیف آن برای نوجوانان امروز شاید قابل هضم نباشد که نوجوان امروزی، زیست-جهان مجید و هم نسلان او را نه در می یابد و نه حتی برمی تابد.


برچسب ها: قصه های مجید - نوجوان - نوجوانی - دوران - هوشنگ مرادی کرمانی - مجید - کیومرث پوراحمد
آخرین اخبار سرویس:

«قصه های مجید» و غصه های ما

«قصه های مجید» و غصه های ما