مطالب مرتبط:
نکات مهمی که در خرید تلفن همراه باید بدانیم
درباره کم خونی کودکان بیشتر بدانیم
همه آنچه باید از سیل مشهد بدانیم | سه نقطه ای که در مشهد بیشترین خسارت را دیدند کجاها بودند؟ | نقش ساخت وسازها در ایجاد سیل چه بود؟
نمایش هایی که با الهام از «خیام» اجرا شدند
لغو برنامه های بزرگداشت خیام در نیشابور
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 28 اردیبهشت 1403 ساعت 11:152024-05-17فرهنگي

اگر «خیام» را یک فرد خوشگذران بدانیم به او ظلم کرده ایم


خیام هرگز یک فرد خوش گذران و بی خیال نیست و اگر او را یک شاعر شادزی و خوش باش بدانیم برداشتی غربی از او کرده و در حقش ظلم کرده ایم.

- ایسنا/قزوین یک استاد ادبیات گفت: خیام هرگز یک فرد خوش گذران و بی خیال نیست و اگر او را یک شاعر شادزی و خوش باش بدانیم برداشتی غربی از او کرده و در حقش ظلم کرده ایم.

حمید عابدی ها به مناسبت 28 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این موضوع که خیام اندیشمند، حکیم، ریاضی دان، صاحب نظر در علم نجوم و نیز از شاعران بنام ایرانی در قرون ششم و هفتم بوده است، اظهار کرد: اینکه خیام را به عنوان شاعر بشناسیم در حق او ظلم شده است چرا که او در درجه اول صاحب حکمت و به خصوص یک فیلسوف و متکلم اسلامی است، در درجه دوم او ریاضی دان است و پس از این ها باید او را شاعر دید.

وی بیان کرد: اینکه غربی ها خیام را یک شاعر و به خصوص یک شاعر شادزی و خوش باش معرفی کرده اند و این روحیه را تابانده اند که او شادی را ارجح بر همه احوالات دانسته و ما نیز به عنوان هموطنان خیام تحت تأثیر این دیدگاه غالب قرار گرفته ایم و فکر می کنیم خیام یک شاعر خوش باشی با مضامین تارک دنیا بودن و آن را به خوشی گذراندن است، گر چه این مفاهیم در اشعار او دیده می شود اما نه با آن برداشتی که کسانی مانند فیتس جرالد، اولین مصحح و مترجم رباع


برچسب ها: خیام - شاعر - روز بزرگداشت حکیم عمر خیام - غربی - ریاضی - ایسنا - حکیم
آخرین اخبار سرویس:

اگر «خیام» را یک فرد خوشگذران بدانیم به او ظلم کرده ایم

اگر «خیام» را یک فرد خوشگذران بدانیم به او ظلم کرده ایم