مطالب مرتبط:
تشدید مراقبت و شناسایی پشه «آئدس» در خوزستان
صید پشه آئدس در 5 استان
کدام استان ها پشه آئدس دارند؟
کدام مناطق کشور آلوده به پشه آئدس شده اند؟
خوزستان عاری از پشه مهاجم آئدس
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 تیر 1403 ساعت 14:252024-07-17پزشكي

لزوم مراقبت در مقابل گزش پشه آئدس در اردبیل


رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی عامل افزایش پشه آئدس در سطح زمین است که اخیرا پای این پشه به استان اردبیل هم باز شده است.

- دکتر محمدیان اردی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پشه آئدس بومی آسیای جنوب شرقی است که از طریق جنوب کشور وارد ایران شده است و بیشتر درگیری ها در استان های جنوبی کشور است اما در استان ما اولین مورد پشه در شهرستان مرزی بیله سوار شناسایی شد.

وی افزود: وجود و گزش پشه به تنهایی عامل بیماری و انتقال آن نیست بلکه باید به ویروس دنگی آلوده باشد که در 80 درصد موارد ممکن است افراد متوجه این بیماری نشوند و یا خیلی خفیف باشد و در پنج درصد موارد ممکن است شدید باشد و در کمتر از یک درصد موارد به خاطر ایجاد شوک و خونریزی می تواند کشنده باشد.

محمدیان ادامه داد: علائم مهمی که بیماران می توانند تجربه بکنند در حد سر درد، درد عضلانی، علائم پوستی، علائم گوارشی و تب است که می تواند بیشتر هم باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: تب دنگی درمان قطعی و واکسن ندارد بنابراین مثل همه بیماری ها پیشگیری در اولویت است.

این پشه در آب های راکد می تواند تخم گذاری کند و باید بهسازی محیط در این راستا انجام شود و همچنین محیط هایی که می تواند در آن آب جمع شود مثل چاه ها و محل فاضلاب، بطری آب، قوطی کنسرو، لاستی


برچسب ها: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل - رییس دانشگاه علوم پزشکی - اردبیل - دانشگاه علوم پزشکی - علوم پزشکی اردبیل - استان - علائم
آخرین اخبار سرویس:

لزوم مراقبت در مقابل گزش پشه آئدس در اردبیل

لزوم مراقبت در مقابل گزش پشه آئدس در اردبیل