مطالب مرتبط:
شام غریبان امام حسین (ع) در شهرهای مختلف ایران چگونه برگزار می شود؟
مراسم شام غریبان امام حسین (ع) در سرخ رود
آیین شام غریبان امام حسین (ع) در مشهد برگزار شد
عزاداری شام غریبان امام حسین (ع) در بازار تبریز
اشک و اندوه خوزستانی ها در شام غریبان امام حسین(ع)
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 تیر 1403 ساعت 00:052024-07-16اجتماعي

شام غریبان امام حسین(ع) در اردبیل


آیین سنتی شام غریبان امام حسین و یارانش بعد از غروب عاشورا در مساجد و تکایای اردبیل آغاز شد تا زنان دیار سبلان همنوا با زینب داغدیده تسکین دل دردمند این بانوی علیاجاه باشند.

- خبرگزاری مهر – گروه استان ها – عادله جوادزاده رخشانی؛ غروب روز عاشوراست و چند ساعت بیشتر از شهادت امام حسین و بی سروصاحب ماندن خیمه گاه زینب در دشت خونین کربلا نگذشته است.

زینب (س) دستان کودکان یتیم دشت کربلا را گرفته و از بالای تل زینبیه سوارانی را می بیند که خورشید را بر نیزه ها زده و راهی می شوند تا خبر قتل پسر پیامبر(س) را محفل به محفل نقل کنند.

آیین سنتی شام غریبان حسین که بیش از 200 سال در اردبیل قدمت دارد بعد از غروب روز عاشورا در مساجد و تکایا آغاز می شود و تا پاسی از شب جوانان محلات با سینه زنی در مساجد با نوای بینوایان نینوا همنوا می شوند.

اردبیل با داشتن شعرا و مرثیه سرایان نامی در عرصه واقعه عاشورا و دهه محرم شعرهای نغز فراوانی دارد که تمامی این اشعار در قالب شاهبیت در شام غریبان امام حسین(ع) نجوا شده و چشم هر شیفته حسینی را به اشک می نشاند.

این اشعار بیشتر در قالب چهاربیتی سروده شده و امروز جوانان در مساجد فریاد و در لحظه های حزین شام غریبان حسین عزاداران سینه زنان و بر سر زنان فریاد می زنند؛ گلمیشوخ ای شیعه لر شام غریبانه بیز / ورمغه باش ساغل


برچسب ها: شام غریبان - امام حسین - عاشورا - اردبیل - آیین سنتی - زینب - حسین
آخرین اخبار سرویس:

شام غریبان امام حسین(ع) در اردبیل

شام غریبان امام حسین(ع) در اردبیل