مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 مرداد 1403 ساعت 16:452024-07-31سياسي

فیلسوف شورآفرین


نهصد سال پیش خودش را زنده کننده حکمت خسروانی می دانست و در کتابش آورده بود که: « من این کار را از جایی شروع کردم که ابن سینا درآنجا آن را به پایان برده بود.

- نهصد سال پیش خودش را زنده کننده حکمت خسروانی می دانست و در کتابش آورده بود که: من این کار را از جایی شروع کردم که ابن سینا درآنجا آن را به پایان برده بود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا بر اساس دیدگاهی که در میان صاحب نظران معاصر وجود دارد ،مکاتب فکری و نظری در سنت فلسفی اسلامی را می توان به چند دسته تقسیم کرد:علم کلام، فلسفه مشاء، حکمت اشراق، عرفان و حکمت متعالیه.

هر چند میان این مکاتب فکری نمی توان دیواری کشید و قائل به مرزهایی شد که ورود به دیگری در آن ممکن نباشد و به همین دلیل بسیاری از متفکران را می توان تحت چند عنوان قرار داد.

آنچه که به نام حکمت اشراق دراندیشه و تمدن اسلامی به یادگار مانده توسط شیخ شهاب الدین سهروردی بنیان گذاشته شده است.

او احیا کننده فکر و حکمت ایران پیش از اسلام در دوران اسلامی است.

حکمت بحثی یا حکمت ذوقی بدان که حقیقت چون آفتابی است و روزنه ها بسیار، شهر یکی است و خانه ها بسیار و راه ها بی شمار.

این جمله ای است که سهروردی در باب طریق های متفاوت در باب حقیقت واندیشه ورزی به آن معتقد بود.


برچسب ها: حکمت - ابن سینا - خسروانی - اسلامی - توان - تمدن اسلامی - گزارش ایسنا
آخرین اخبار سرویس:

فیلسوف شورآفرین

فیلسوف شورآفرین