مطالب مرتبط:
بازتاب فرهنگ عاشورایی در میدان هفتم تیر/ نقالی و تعزیه در خیمه هنر های عاشورایی
آزادی 110 زندانی غیرعمد در تکیه عاشورایی چاوشی
مهران مدیری با «گل یا پوچ» به میدان آمد
نمایشگاه «دست آفریده های عاشورایی» در کوشک باغ هنر برگزار می شود
دیوارنگاره معنادار میدان فلسطین به زبان عبری
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 مرداد 1403 ساعت 12:552024-07-22سياسي

نقد یک تحریف عاشورایی؛تحریف گزارش به میدان رفتن عابس/ عابس لخت نبود


عابِس بن ابی شَبیب شاکِری از بزرگان شیعیان کوفه و مردی سخنور و عابد و شجاع بود که در کربلا جانش را فدای امام حسین(ع) کرد.

او از یاران امام علی(ع) بود که در جنگ صفین نیز مجروح شده بود.

- بعضی افراد از گزارش شهادت عابس برای تأیید دو موضوع پرمناقشه در عزاداری، یعنی لخت شدن و قمه زنی استفاده می کنند.

اما چنین استفاده ای صحیح نیست و ناشی از ترجمه و فهم نادرست آنها  از گزارش شهادت اوست.

در ادامه به تشریح این دو برداشت ناصحیح می پردازیم.

 1.

استفاده برای تأیید قمه زنی: در قسمتی از حکایت به میدان رفتن عابس در روز عاشورا آمده است: ثم مشی بالسیف مصلتا نحوهم، و به ضربه علی جبینه؛ سپس با شمشیر کشیده به سوی آنها رفت و جای زخمی بر پیشانی داشت.

طرفداران قمه زنی از وجود جای زخم بر پیشانی عابس چنین استفاده کرده اند که او قبل از رفتن به میدان نبرد، رفتاری شبیه قمه زنی داشته و خودزنی نموده است.

ولی این جای زخم هیچ ارتباطی با قمه زنی و رفتارهای مشابه آن ندارد، بلکه جای ضربه ای بوده است که سال ها قبل در جنگ صفین و در رویارویی با دشمنان بر پشانی عابس وارد شده بود؛ البته برخی مثل طبری کلمه صفین را از روی عمد یا اشتباه انداخته‏ اند.

اما طبق نقل دو کتاب ذخیره الدارین و ادب الطف اصل عبارت اینچنین است: ثم مضی بالسیف مصلتاً نحو القوم و به ضربه علی جبینه یوم صف


برچسب ها: استفاده - قمه زنی - گزارش - میدان - عاشورا - شهادت - تحریف
آخرین اخبار سرویس:

نقد یک تحریف عاشورایی؛تحریف گزارش به میدان رفتن عابس/ عابس لخت نبود

نقد یک تحریف عاشورایی؛تحریف گزارش به میدان رفتن عابس/ عابس لخت نبود