مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 11 مرداد 1403 ساعت 08:252024-08-01سياسي

«چله هاوین» در چله فراموشی! 


چله هاوین آیینی باستانی و ثبت ملی شده در منطقه اورامانات است که هر ساله در دهه اول مرداد برگزار می شد، اما در سالهای گذشته این آیین کمرنگ شده و میان مردم این منطقه رو به فراموشی می رود.

- ایسنا/کرمانشاه چله هاوین آیینی باستانی و ثبت ملی شده در منطقه اورامانات است که هر ساله در دهه اول مرداد برگزار می شد، اما در سالهای گذشته این آیین کمرنگ شده و میان مردم این منطقه رو به فراموشی می رود.

  فریبرز عزیزی فعال گردشگری منطقه اورامانات در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، چله هاوین یا چله تابستان را یکی از آیین های کهن در پهنه ایران باستان خواند و اظهار کرد: این آیین در مناطق مختلف کشور اسامی متنوعی داشته است، بگونه ای که در شرق ایران بیشتر با عنوان چله تموز، در شمال ایران نوروز بل و در غرب ایران به عنوان چله هاوین یا چله تابستانی خوانده می شده است.

وی افزود: البته در برخی از متون تاریخی نیز این آیین با عنوان جشن خراج نامگذاری شده که داستانی پشت آن نهفته است، به این شرح که در دوره حکومت عباسیان مردم باید در ایام نوروز خراج(مالیات) خود را پرداخت می کردند، این درحالی بود که فصل برداشت محصولات در فصل تابستان بود، برای همین کشاورزان در پرداخت خراج خود در نوروز با مشکل مواجه می شدند.


برچسب ها: منطقه اورامانات - آیین - اورامانات - منطقه - فراموشی - ایران - باستان
آخرین اخبار سرویس:

«چله هاوین» در چله فراموشی! 

«چله هاوین» در چله فراموشی!