مطالب مرتبط:
مرثیه زنان نوغان بر تابوت غریب توس
عزاداری زنان نوغان مشهد در سوگ امام هشتم (ع)
عزاداری زنان نوغان مشهد در سوگ امام هشتم(ع)
تجمع باشکوه و تشییع نمادین تابوت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در میناب
مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 شهریور 1403 ساعت 10:502024-09-04سياسي

مرثیه زنان نوغان بر تابوت غریب توس


زنان نوغان مشهد به رسمی دیرینه صبح روز شهادت ابوالحسن امام رضا (ع) با حمل تابوت نمادین پیکر امام رئوف، از کوچه نوغان این شهر مقدس راهی حرم مطهر رضوی شدند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی ،در این آیین بانوان مشهدی با شاخه های گل به سمت حرم رضوی حرکت کردند و پس از ورود به بارگاه منور رضوی در رواق حضرت زهرا (س) گرد هم آمدند و سوگواری و نوحه خوانی کردند.

حکایت تابوت خالی که زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا (ع) بر دوش می گذارند به قرن ها قبل باز می گردد، به گواه تاریخ زنان محله نوغان که نخستین علم عزای غریب توس را به اهتزاز درآوردند، تا به امروز میراثدار این سنت کهن بوده و آن را حفظ کرده اند.

آخرین روز ماه صفر مصادف با سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) است، امام رئوفی که با نخستین ورودش به توس مهر خود را در دل های خراسانی ها کاشت و این محبت آن چنان ریشه دواند که درخت تنومندش تا به امروز در تمام ایران و بلکه در کشور های دور و نزدیک رشد و نمو داشته است.

نوغان در گذشته یکی از مناطق چهارگانه ولایت توس بود که امام رضا (ع) در هجرتش از مدینه به توس به این منطقه پا نهاد، از آن جهت که اغلب مردم این منطقه به پرورش کرم ابریشم مشغول بودند، آن را نوغان نامیدند و تا به امروز با گسترش سناباد قدیم که به نام مشهد تغییر کرد، به همین نام در اذها


برچسب ها: زنان نوغان - نوغان - سالروز شهادت - امام رضا - امام - خبرگزاری صداوسیما - رضوی
آخرین اخبار سرویس:

مرثیه زنان نوغان بر تابوت غریب توس

مرثیه زنان نوغان بر تابوت غریب توس