تاثیر حضور امام رضا(ع) بر هنر ایرانی چگونه بود؟محقق و پژوهشگر تعزیه و نمایش های آیینی و سنتی گفت: نمایش ایرانی را باید با هنر عظیم شبیه خوانی شناخت. - ایسنا/لرستان محقق و پژوهشگر تعزیه و نمایش های آیینی و سنتی گفت: نمایش ایرانی را باید با هنر عظیم شبیه خوانی شناخت. اسماعیل مجللی در گفت وگو با ایسنا در راستای جلوه امام رضا (ع) در نقالی و دیگر آیین های نمایشی مربوط به آن، اظهار کرد: نقالی از جمله نمایش های مستقل است که پس از اسلام شکل گسترده و نمایشی پیدا کرد. ریشه نقالی به قوالی پیش از اسلام بازمی گردد. مهم ترین تفاوت این دو گونه نمایشی مربوط به اجرای آن هاست. وی خاطرنشان کرد: قوالی با ساز همراه بود ولی در نقالی، بدون ساز و با تکیه بر بازیگری، شرح و بیان نقال اجرا می شد که نقل ها از لحاظ مضمون به چهار دسته اصلی؛ نقل های تاریخی، اسطوره ای و حماسی، نقل های پهلوانی، نقل های غنایی و نقل های دینی و مذهبی تقسیم می شود. این محقق اضافه کرد: بخش قابل توجهی از نقل های مورد استفاده در نواحی ایران از مضمون دینی و مذهبی برخوردار است. این گروه از نقل ها به اشکال مختلفی مسائل اعتقادی را مورد توجه قرار داده و به بازپروری آن ها می پردازند. با توجه به موضوع مورد بحث، آن دسته از نقل هایی که با محوریت امام رضا (ع) در آیین های نمایشی جلوه گر شدند مورد بررسی قرار گرفته و از بیان دیگر نقل های مذهبی صرف برچسب ها: نمایش - نمایش ایرانی - نقال - نقالی - شبیه خوانی - نمایشی - ایرانی |
آخرین اخبار سرویس: |