مطالب مرتبط:
معادل فارسی «چکاپ» تصویب شد | ویدئو
معادل فارسی «چکاپ» تصویب شد
فرهنگستان زبان و ادب فارسی کلمه جایگزین «چکاپ» را تصویب کرد
ویدئو| فرهنگستان زبان فارسی: به جای «چکاپ» بگویید «به آزمایی»
نرخ پیشنهادی حق توقف ناوگان حمل و نقل به زودی تصویب شود
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 شهریور 1403 ساعت 15:402024-09-15فرهنگي

معادل فارسی «چکاپ» تصویب شد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: چکاپ از پرکاربردترین واژه های فرنگی در میان مردم است که برای خودرو، انسان و موارد مشابه استفاده می شود.

نسرین پرویزی با اشاره به غیرشفاف بودن واژه فرنگی چکاپ در زبان فارسی و نامعلوم بودن ریشه آن برای بسیاری از فارسی زبانان، گفت: به همین سبب، این امید است که معادل مصوب آن، کم کم جایگزین واژه فرنگی شود.

  پرویزی با بیان اینکه فرهنگستان، دو بار، این واژه را بررسی کرده است، افزود: در ابتدا کلمه سلامت سنجی مطرح شد که این واژه، هم طولانی بود و هم میان اعضا بر سر کلمه سنجی اختلاف نظر وجود داشت؛ چون سنجه در همه متون علمی ما به معنی متری به کار رفته است.

  معاون واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تصمیم بر آن شد که از کلمه آزمایی به جای سنجی استفاده کنیم.

به گفته پرویزی، دوباره این واژه در شورا مطرح شد و همان طور که در حوزه های پزشکی در ترکیباتی مانند بهداشت، بهداری و بهورز از واژه به به معنی سلامت استفاده شده است، واژه به آزمایی پیشنهاد و معادل چکاپ فرنگی تصویب شد.

گروه های تخصصی واژه گزینی با حضور استادان و کارشناسان از رشته های گوناگون علمی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی فعالیت می کنند و در سال های گذشته حدود 65 هزار واژه در حوزه های مختلف تصویب کرده اند.


برچسب ها: فرهنگستان زبان و ادب فارسی - فرهنگستان زبان و ادب - واژه - زبان و ادب فارسی - فرهنگستان زبان - فرهنگستان - فارسی
آخرین اخبار سرویس:

معادل فارسی «چکاپ» تصویب شد

معادل فارسی «چکاپ» تصویب شد