مطالب مرتبط:
یک هزار و 272 اثر از گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
خلق آثار عاشورایی در رسانه ملی
مسجد جامع همدان، نامزد ثبت آثار جهانی
ویدیو: تقدیر مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از خادمان موکب های اربعینیِ شرکت مس
شرایط تبدیل خودرو های ثبت نامی ایران خودرو اعلام شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 شهریور 1403 ساعت 11:052024-08-24فرهنگي

منظر فرهنگی تاریخی کلات نادری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: منظر فرهنگی تاریخی کلات نادری به شماره 34240 و به تاریخ 12 مردادماه 1402 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

- ایسنا/خراسان رضوی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: منظر فرهنگی تاریخی کلات نادری به شماره 34240 و به تاریخ 12 مردادماه 1402 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

احسان زهره وندی در گفت و گو با ایسنا افزود: منظر فرهنگی تاریخی کلات نادری شامل دره ای در میان صخره های صعب العبور است که باروی تاریخی کلات مشتمل بر سازه های دفاعی همچون برج و دیوارهایی است که در رخنه ها و گذرگاه های متعدد کلات که همچون دژی طبیعی است، کشیده شده است.

وی ادامه داد: این دژ طبیعی به دلیل قرارگیری در میان کوه های کپه داغ همواره مورد توجه مهاجمان و مدافعان بوده است و همین موضوع نیز سبب شده است تا باشندگان این منطقه، از دیرباز رخنه ها و گذرگاه های موجود در این دیوار طبیعی را با ساخت سازه های دفاعی مختلف ترمیم کنند و دژی یکپارچه و نفوذناپذیر را به وجود آورند.

زهره وندی تصریح کرد: به این ترتیب در میان کوه های بلندی که کلات را در میان گرفته اند، به ویژه در جبهه جنوبی و جنوب غربی دیوارهای نسبتاً بلند و طولانی از سنگ ساخته شده است و به منظور حفاظت و


برچسب ها: فهرست آثار ملی ایران - فرهنگی - میراث فرهنگی - منظر فرهنگی - صنایع دستی خراسان رضوی - فهرست آثار ملی - گردشگری و صنایع دستی
آخرین اخبار سرویس:

منظر فرهنگی تاریخی کلات نادری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

منظر فرهنگی تاریخی کلات نادری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد