مطالب مرتبط:
سوغاتی تاریخی رییس جمهوری از آمریکا/ بازگشت الواح هخامنشی به ایران
سوغات ارزشمند رییس جمهور از آمریکا؛ بازگشت 1100 لوح تاریخی
سوغاتی پزشکیان از آمریکا/ بازگشت 1100 لوح هخامنشی به ایران
سوغات تاریخی پزشکیان از آمریکا/ششمین محموله الواح هخامنشی به ایران می رسد
رییس جمهور آمریکا چقدر حقوق می گیرد؟ | دستمزد رییس جمهوری سابق
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 5 مهر 1403 ساعت 19:102024-09-26بين الملل

سوغاتی تاریخی رییس جمهوری/ بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا


همزمان با بازگشت مسعود پزشکیان، رییس جمهوری اسلامی ایران از سفر به نیویورک، ششمین محموله از الواح هخامنشی شامل 1100 لوح عیلامی به کشور بازگردانده می شود.

- همزمان با بازگشت مسعود پزشکیان، رییس جمهوری اسلامی ایران از سفر به نیویورک، ششمین محموله از الواح هخامنشی شامل 1100 لوح عیلامی به کشور بازگردانده می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، این سوغاتی رییس جمهوری نتیجه رایزنی های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت حقوقی رییس جمهوری با موسسه شرق شناسی شیکاگو است که اکنون محموله جدیدی از آن به ایران بازمی گردد.

این الواح اغلب به خط میخی و زبان عیلامی و یا آرامی در اشکال و ابعاد مختلف هستند که موضوعات آن ها عمدتاً در خصوص مدیریت منابع، راه ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش اول است.

در اسفند 1311 شمسی در کاوش های باستان شناسی باروی تخت جمشید حدود 30 هزار لوح گلی مربوط به دوره هخامنشی به خط میخی توسط گروه باستان شناسی موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو کشف شد.

در سال 1314 شمسی پس از توافق دولت وقت ایران با موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو مقرر شد الواح برای ترجمه و مطالعه محتوای آن به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت سپرده شود که روند استرداد آن


برچسب ها: رییس جمهوری - رییس جمهوری اسلامی ایران - الواح هخامنشی - جمهوری اسلامی ایران - جمهوری - هخامنشی - جمهوری اسلامی
آخرین اخبار سرویس:

سوغاتی تاریخی رییس جمهوری/ بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا

سوغاتی تاریخی رییس جمهوری/ بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا