مطالب مرتبط:
کلاهبرداری 3 میلیارد یورویی: پای وینسیوس گیر است!
جواد خیابانی: تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مال ایران بوده است! / ویدئو
سیبیها: «فرمول صلح» اوکراین تنها گزینه برای صلح پایدار است!
پای وینیسیوس در یک کلاهبرداری بزرگ گیر است!
خبر خوش برای این گروه / یارانه نقدی جدید در راه است!
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 آبان 1403 ساعت 11:252024-10-22فرهنگي

مورخی که گورجای او نامشخص است!


«ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی» دبیر و مورّخ دورهٔ غزنوی مؤلف تاریخ بیهقی بود و «تاریخ بیهقی» اثر او از مهم ترین متون نثر فارسی است که آن را آینه گویایی از مسائل گوناگون دربار غزنه و جامعه عصر پنجم قمری ایران معرّفی می کنند.

- ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی  دبیر و مورّخ دورهٔ غزنوی مؤلف تاریخ بیهقی بود و تاریخ بیهقی اثر او از مهم ترین متون نثر فارسی است که آن را آینه گویایی از مسائل گوناگون دربار غزنه و جامعه عصر پنجم قمری ایران معرّفی می کنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، از سال 1400 اول آبان در تقویم رسمی کشورمان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نامگذاری شده است.

در کتاب تاریخ بیهقی، تألیف ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی ، مقدمه، تصحیح، تعلیقات، توضیحات و فهرست ها محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی دربار بیهقی آمده است: ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی دبیر و مورّخ دورهٔ غزنوی مؤلف تاریخ بیهقی، که به تصریح ابوالحسن بیهقی در تاریخ بیهقی، در دِهِ حارث آباد بیهق، واقع در دو فرسنگی جنوب سبزوار، ولادت یافت.

تاریخ تولّد او، در تاریخ بیهق و متن تاریخ بیهقی، که دو منبع اصلی برای ترجمه حال وی به شمار می رود، ذکر نشده، امّا از آنجا که بیهقی، در ذکر واقعه ای مربوط به سال 400 ق، خود را به تصریح پانزده ساله و جایی دیگر، ضمن شرح وقایع سال 402 ق، شانزده ساله معرّفی کرده است،


برچسب ها: بیهقی - تاریخ بیهقی - تاریخ - محمد - حسین - مهم ترین - غزنوی
آخرین اخبار سرویس:

مورخی که گورجای او نامشخص است!

مورخی که گورجای او نامشخص است!