مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 مرداد 1394 ساعت 10:102015-08-19سياسي

عبدالرشیدی در گفت وگو با فارس: هشدار طراح کودتا 28 مرداد به شاه چه بود؟


کسی که در انگلستان این کودتا را مدیریت کرد معاون اقتصادی وزارت خارجه انگلستان همین آقای سردنیس رایت بود که مسئول رتق و فتق امور نفت نیز است.

- "، علی اکبر عبدالرشیدی روزنامه نگار، مترجم، نویسنده، و خبرنگار ایرانی است که چند نفر از افراد مشهور گفت وگو کرده است یکی از کسانی که گفت وگو کرده است سر دنیس رایت بوده است.

دنیس رایت پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 و سرنگونی دولت  محمد مصدق ـ که روابط سیاسی با بریتانیا را قطع کرده بود ـ به عنوان نمایندهٔ دیپلماتیک دولت انگلستان در ایران مأمور بازگشایی سفارت انگلستان در تهران شد.

 وی بار دیگر در سال 1963 به عنوان سفیر به ایران بازگشت و در طی دو دوره (1963-1971) مسئولیت سفارت بریتانیا در تهران را بر عهده داشت.

بنابر اسناد دولتی انگلستان که در سال 2009 از طبقه بندی خارج شد، رایت پس از پیروزی انقلاب ایران (1357) در سال 1357 و سقوط محمدرضا پهلوی از سوی جیمز کالاهان نخست وزیر وقت بریتانیا به صورت محرمانه به دیدار شاه ایران در باهاما رفت و به وی هشدار داد که از سفر به انگلستان خودداری کند.

*شما در زمان کودتا چند ساله بودید و چه خاطره دارید؟ آشنایی بنده با رسانه نخست با روزنامه بود حدود سال های 1332 که کودتای 28 مرداد اتفاق افتاد روزنامه ها را دست پدر، دایی یا برادر و مردم می دیدم و برایم خیلی جذاب ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عبدالرشیدی در گفت وگو با فارس: هشدار طراح کودتا 28 مرداد به شاه چه بود؟

عبدالرشیدی در گفت وگو با فارس: هشدار طراح کودتا 28 مرداد به شاه چه بود؟