مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 شهریور 1394 ساعت 14:312015-09-12سياسي

در لابلای تاریخ/27 نگاهی بر پیشینه ورود مهاجرین افغانستانی به ایران


در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود که وضعیت جغرافیایی مرزهای ایران و افغانستان تثیبت شد و تفاوت هایی میان ایرانی و افغانستانی به وجود آمد.

- "، در راستای اهداف فرهنگی و با توجه به مشترکات دینی و فرهنگی میان ایران و افغانستان و برای آشنایی بیشتر خوانندگان، پیشینه حضور افغانستانی ها را در ایران مورد بررسی قرار خواهد داد که بخش اول آن از نظر می گذرد.

**** مهمترین گروه افغانستانی که به ایران وارد شدند، در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود که برخی از خوانین و سردارهای رانده شده یا پناهنده به خاطر جنگ داخلی و به امید کمک دربار قاجار به سوی مشهد آمدند.

مشهد در دوره قاجار مهم ترین کانون حمایت از خوانین و شاهزادگان پناهنده افغانستانی بود و فهرست های دوره ناصرالدین شاه جزییات بیشتری از این افراد و خانواده ها ارائه می دهد.

قدیمی ترین اشاره به حضور افغانستانی ها در مشهد در منطقه حصار افغان بوده و طبق اسنادی که نجف زاده بیان کرده، حصار افغان مزرعه ای در 2 فرسنگی مشهد قدیم بوده که اکنون در درون شهر هضم شده است.

در کتاب، گروه های مهاجر به مشهد از صفویه تا کنون، نام 7 شاهزاده و خوان پناهنده افغانستانی در مشهد به همراه محل اقامت و تعداد اعضای خانواده آنان ذکر شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

در لابلای تاریخ/27 نگاهی بر پیشینه ورود مهاجرین افغانستانی به ایران

در لابلای تاریخ/27 نگاهی بر پیشینه ورود مهاجرین افغانستانی به ایران