مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 مهر 1394 ساعت 10:402015-10-18سياسي

یزد با کهن شهرهای دنیا برابری می کند


مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد اعلام کرد: هشت شهر جهان که در فهرست یونسکو ثبت شده اند، برای اولین بار در مقایسه تطبیقی با بافت تاریخی یزد بررسی می شوند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک یزد"، مجتبی فرهمند ضمن بررسی و شناسایی شهرهای ثبت شده خارجی که دارای وجوه قابل قیاس با شهر یزد هستند، گفت: مطالعه تطبیقی در پرونده ثبت جهانی به منظور وجوه شباهت و اختلاف بین شهرها است تا در سنجش و ارزیابی یک اثر ثبت جهانی، موفق تر گام برداشت.

وی یادآور شد: در پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، هشت شهر آرکوپیا (پرو)، شهر سبز و بخارا (ازبکستان)، شهر مدینه (تونس)، آغادز (نیجر)، قادامس (لیبی)، صنعا (یمن) و استانبول (ترکیه) مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفته اند.

فرهمند در ادامه ترجمه مطالعات و موارد مورد نیاز در پرونده ثبت جهانی شهرهای خارج از ایران را شامل معرفی کلی شهر، معیارها و ارزش های شهر، مقایسه ارزش منتخب و قابل قیاس شهر مورد نظر با شهر یزد و جمع بندی و ارائه نتایج بررسی به صورت یک جدول دانست.

وی از ویژگی شهر "قادامس" در لیبی را کوچه های سرپوشیده قابل مقایسه با ساباط و بافت متراکم آن دانست و حفظ اصالت و یکپارچگی آثار تاریخی، خط آسمان منحصر به فرد، تعدد آثار تاریخی به ویژه بناهای اسلامی و بافت یک دست آجری و اخرایی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یزد با کهن شهرهای دنیا برابری می کند

یزد با کهن شهرهای دنیا برابری می کند