مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 آبان 1394 ساعت 13:212015-11-14بين الملل

نوبهار؛ آتشکده ساسانیان در بلخ افغانستان


آتشکده نوبهار بلخ که با نام مسجد نُه نیز شهرت دارد از مهم ترین بناهای باستانی و تاریخی دوران ساسانیان در افغانستان و جهان محسوب می شود.

- "، آتشکده نوبهار بلخ که با نام مسجد نُه نیز شهرت دارد از مهم ترین بناهای باستانی و تاریخی افغانستان و جهان محسوب می شود.

این بنای تاریخی که روزگاری آتشکده زرتشتی ها و معبد بوداییان جهان بوده است، با ورود اسلام به این سرزمین به مسجد و محل عبادت برای مسلمانان تبدیل شد.

در مورد آتشکده نوبهار بلخ روایات متفاوتی در منابع مختلف آمده است، برخی آن را آتشکده زرتشتی ها دانسته و برخی نیز آن را از معابد بودایی ذکر کرده اند.

ابوالحسن علی بن حسین مسعودی ، در کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر این منطقه تاریخی را چنین معرفی کرده است: نوبهار را، منوچهر در شهر بلخ خراسان بنیاد کرد و کسی که پرده داری این خانه را به عهده داشت، به نزد ملوک آن ناحیه محترم بود و دستور وی را می پذیرفتند و حکم وی را گردن می نهادند و مال فراوان می دادند.

در برخی از منابع نیز آمده است که این آتشکده نزد پادشاهان ایرانی نیز از احترام خاصی برخوردار بود و یکی از بزرگترین آتشکده های آیین زرتشتی در زمان ساسانیان نیز محسوب می شد.

این معبد در زمان ساسانیان و حتی آنگونه الهامه مفتاح در کتاب جغرافیای تاریخی بلخ ذکر کرده است، در اوایل اسلام


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوبهار؛ آتشکده ساسانیان در بلخ افغانستان

نوبهار؛ آتشکده ساسانیان در بلخ افغانستان