مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 27 اردیبهشت 1395 ساعت 08:312016-05-16سياسي

پژوهش های نیازمحور در آیین نامه ارتقاء اساتید: آری یا نه؟


حال که اجرای قانون برنامه پنجم توسعه یک سال تمدید شده است و رهبر معظم انقلاب نیز بر موضوع نیازمحور بودن تولیدات علمی تاکید دارند، آیا مسئولان در آیین نامه جدید، - این وزن­دهی زیاد به مقالات تبدیل به مهمترین عامل جهت گیری نظام علمی کشور شد.

این موضوع باعث مطرح شدن کشور در محافل بین­ المللی شد به گونه­ ای که در نگرش جهانی، ایران تبدیل به کشوری با رشد علمی قابل توجه شد.

بررسی اطلاعات موجود در پایگاه استنادی اسکوپوس که از طریق سایت سایماگو (Scimago) کشورها رتبه بندی می شوند رتبه ایران از سال 80 تا 93 از رتبه 44 به رتبه 16در جهان رسیده است.

کسب این رتبه باعث ایجاد اقتدار و خودباوری در میان جوانان کشور شده و لذا باید قدردان نظام دانشگاهی و اساتیدی بود که با جهت دهی آیین ­نامه ارتقاء اساتید، به تولید علم پرداخته و باعث رشد چاپ مقالات ایرانی در پایگاه های استنادی معتبر جهانی شده اند.

اما از نگاه دیگر این جهت دهی اثرات نامطلوبی نیز بر پیکره نظام پژوهشی کشور گذاشته است.

از جمله این اثرات نامطلوب می توان به نیازمحور نبودن مقالات پژوهشی و پروژه های دانشگاهی، مهاجرت پنهان و غیر فیزیکی نخبگان و دانشجویان فعال در داخل کشور، کار کردن برای نیازهای دنیای غرب و تحقق پژوهش ­های مورد نیاز آنها اشاره کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پژوهش های نیازمحور در آیین نامه ارتقاء اساتید: آری یا نه؟

پژوهش های نیازمحور در آیین نامه ارتقاء اساتید: آری یا نه؟