عبدالله نصری، مهدی سعادتمند خوانش ملاصدرا از برهان حدوث متکلمانبرهان حدوث متکلمان در اثبات وجود خدا مبتنی بر حدوث عالم (ماسوی الله) و درنتیجه وابستگی آن به مبدیی قدیم است. بدین گونه که مناط نیاز معلول به علت را حدوث آن قرار می دهند. - چکیده برهان حدوث متکلمان در اثبات وجود خدا مبتنی بر حدوث عالم (ماسوی الله) و درنتیجه وابستگی آن به مبدیی قدیم است. بدین گونه که مناط نیاز معلول به علت را حدوث آن قرار می دهند. اما حکما مناط نیاز به علت را امکان ماهوی و ملاصدرا آن را امکان فقری می دانند. در اندیشه صدرایی بر برهان حدوث، دو اشکال اساسی وارد است؛ اشکال اول، مبنایی است و بر دخالت دادن حدوث به عنوان مناط نیاز به علت وارد شده و اشکال دوم بر بنای استدلال اینکه حدوث عالم در سطح عوارض و اوصاف بیرونی آن است و متکلمین از سرایت آن به جوهر عالم ناتوان اند. ملاصدرا می کوشد به واسطه حرکت جوهری به نوعی حدوث را متوجه جوهر عالم بداند و برهان را تصحیح کند. این تکاپو گرچه قالب برهان حدوث را حفظ می کند؛ ولی محتوای آن را تغییر کلی می دهد و بیشتر به سمت برهان حرکت نزدیک می کند. کلیدواژه ها: برهان حدوث؛ حدوث؛ حادث؛ امکان؛ حرکت جوهری نویسندگان: عبدالله نصری: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مهدی سعادتمند: دانشگاه علامه طباطبایی فصلنامه قبسات - دوره 21، شماره 79، بهار 1395. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |