مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 20 فروردین 1396 ساعت 05:512017-04-09سياسي

رضا صمیم، فرهاد سلیمان نژاد زایش دوباره حماسه از فلسفه نیچه


برخی از مفسرین ایرانیِ نیچه، با تفسیری افراطی، اندیشه او را بدیل عرفان ایرانی تعبیر کرده اند.

- چکیده برخی از مفسرین ایرانیِ نیچه، با تفسیری افراطی، اندیشه او را بدیل عرفان ایرانی تعبیر کرده اند.

چنین تفسیری از بیخ و بن خطا و نافیِ مبانی هستی شناختی، ارزشی، و اخلاقیِ نیچه است.

اندیشه نیچه نه از انگاره های عرفانی، بلکه از ارزش های حماسی آبستن است.

برای فهم او باید از قهرمانان ایلیاد هومر و شاهنامه فردوسی چون آخیلس و رستم استمداد جست نه عرفایی چون شبلی و حلاج.

علت این سوء فهم، ناتوانیِ مفسرین ایرانی در تشخیص حد فارغ میان عرفان و حماسه است.

نسبت میان حماسه و عرفان، مغایرت است نه مشابهت.

ممکن است جهان بینیِ عرفانی شباهت هایی با جهان بینیِ حماسی داشته باشد؛ لکن این شباهت ها صرفاً صوری است و در بنیان های هستی شناختی، معرفتی، و اخلاقی، حماسه ناقض عرفان است.

با گشاده ستی و اِعمال رواداریِ بسیار، می توان عرفان را بدیل شقی از حماسه انگاشت که به تأسی از شاهرخ مسکوب آن را حماسه منفی می نامیم.

همچنین اندیشه نیچه بیش و پیش از آنکه از سرچشمه های فرهنگ ایرانی سیراب شده باشد، از منابع فرهنگ یونانی آبشخور گرفته است.

استمداد نمادین نیچه از شخصیت زرتشت نیز نمی تواند برهان محکمی برای دفاع از دعاویِ این چنینی باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رضا صمیم، فرهاد سلیمان نژاد زایش دوباره حماسه از فلسفه نیچه

رضا صمیم، فرهاد سلیمان نژاد زایش دوباره حماسه از فلسفه نیچه