یادداشت مهمان/ هندسی بداهه و بازی با اشیاء در روال عادیتراژدی انسان مدرن در این است که به جای پوشاندن و شرم از خطاکاری، به دنبال توجیه و افتخار به آن اعمال، از طریق آشنازدایی از مفهوم گناه یا خطا کاری است - " ـ گروه هنر (مهدی ارجمند، منتقد و مدرس سینما) نمایش روال عادی یک نمایش هوشمندانه است. طنازی ژان کلود کریر در بازی با مفهوم قدرت و باژگونی وضعیتها در یک موازنه دراماتیک که هردو شخصیت آن خطا کار هستند, موقعیت ابزورد و در عین حال عمیقا انتقادی را بوجود آورده که هجویه ایست در شرح حکومتهای توتالیتر شرق. خاکی با ظرافت جوهره فلسفی متن را به صحنه برگردانده است. کریر ذات رآلیته را زیر سوال میبرد و تخیل را دخیل در ایجاد واقعیت جعلی (ثانویه) میداند. به زعم او, واقعیت چیزی جز پندار یا برداشت ذهنی ما از رویدادها نیست. به همین دلیل خبر چین میتواند یک موقعیت بحرانی را به شکل معکوسش بدل کند و شکارچی یا کمیسر را در وضعیت شکار یا طعمه قرار دهد. طنازی مولف فرانسوی در همین معکوس کردن تدریجی وضعیت های بشری است. نکته مهمی که تاریخ به انسان میاموزد. هیچ شرایط هژمونیکی ابدی نیست و حاکم همانقدر اسیب پذیر است که محکوم کنونی میتواند بالذاته قدرتمند باشد. با این وصف نمایش بدون شعارهای ایدیولوژیک مرسوم به بطن ناپایداری قدرت اشاره میکند و آن را با مفاهیمی چون مصلحت و خطا پذیری انسان پیوند برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |