مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 تیر 1396 ساعت 06:162017-07-12سياسي

رضا عارف ، مهدی دهباشی روش شناسی ابن عربی در فهم و بیان آرا


این مقاله نشان می دهد که ابن عربی در فهم حقایق، روش های عقلی، نقلی، به کارگیری حواس پنجگانه و الهام را ابزارهای شناخت می داند؛ اما روش مکاشفه را بیش از همه ارج می نهد.

- چکیده: علی رغم عظمت شخصیت ابن­عربی، درباره روش شناسی وی پژوهش­های اندکی انجام شده است که این امر، ضرورت چنین تحقیقی را ایجاب م ی­کند؛ مقاله حاضر، این موضوع را در دو قلمرو روش شناسیِ فهم حقایق و روش­ شناسیِ بیان آرا، مورد بحث قرار داده و با مراجعه به مهم ترین آثار ابن عربی، و به کارگیری روش تحلیل عقلی و تفسیری، نخست درباره این نکته که ابن ­عربی در کسب حقایق چگونه عمل ­کرد­ه است­، و سپس درباره روش بیان او بحث می ­کند.

این مقاله از یک سو نشان می دهد که ابن­ عربی در فهم حقایق، روش های عقلی، نقلی، به کارگیری حواس پنجگانه و الهام را ابزارهای شناخت می داند؛ اما روش مکاشفه را بیش از همه ارج می نهد.

از سوی دیگر با نشان دادن این که ابن ­عربی تحت تأثیر مکاتب فکری معاصر و پیش از خود، در بیان آرا و اندیشه هایش از روش­ های توصیفیِ مشاهدتی یا روش های نقلی، تاریخی و تبیین های الاهیاتی و درون دینی، به کارگیری روش های لغوی، مجاز و کنایه، رمز و راز، ایما و اشاره و استفاده از تأویل و.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رضا عارف ، مهدی دهباشی روش شناسی ابن عربی در فهم و بیان آرا

رضا عارف ، مهدی دهباشی روش شناسی ابن عربی در فهم و بیان آرا