مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 مهر 1396 ساعت 17:552017-10-14فرهنگي

آسیاب آبی/ آسیاب بادی


بعد از سال ها که این قلم درگیر ترجمه متون مختلف بود، به درخواست دوستی، پذیرفت رمانی تألیفی - نه مترجَم؟- را قبل از آن که برای چاپ ارسال شود با دید ویرایشی بخواند و اگر نظری اصلاحی دارد، قلمی کند تا آن اصلاحات اعمال شود.

بدیهی است وقتی پای ویرایش به میان می آید، ویراستار با حساسیت و تامل بیش تری ناگزیر است واژه واژه متن را بخواند و واژه های نادرست را اصلاح کند.

درخواست نویسنده رمان آن بود که اثر آفرینشی او از دو منظر ادبی و تکنیکی نگریسته شود و نیز اگر در رمان ضعف و نُکثی مشاهده شد، آن را نیز متذکر شود که این درخواست نیز پذیرفته شد، با این پیش آگهی که ویراستار، رمان را از دید یک خواننده می خواند وگرنه مطالعه فنی رمان از نظر راوی، زمان، مکان و آن چه در رمان setting خوانده می شود و زاویه دید و ده ها نکته دیگر، کار این قلم نیست، اگرچه در صورت مشاهده مشکلی، متذکر خواهد شد.

با شروع به خواندن رمان، انبوهی از واژگان نادرست اصلاح شد که پیش از این نیز آن نادرستی ها پیوسته در جراید و متون انتشاریافته بالاخص رمان مشاهده می شد، اما از آن جا که تعهدی برای اصلاح آنها نمی داشتم، همین که مطلب قابل فهم می شد، نادیده گرفته می شد و اکنون که در مقام ویراستار نشسته بودم، دیگر موضعم با یک خواننده فرق می کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آسیاب آبی/ آسیاب بادی

آسیاب آبی/ آسیاب بادی