مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 آذر 1396 ساعت 11:102017-11-26سياسي

از استبداد شرقی تا مافیای انتقال آب


" عبدالرضا نواصری ایران سرزمین خشک وکم آبی است، وجزء آن بخش عظیم کم آب جهانی است که ازصحرای آفریقا گرفته تا صحاری چین ممتد است وبه دلیل همین خصوصیت درطول تاریخ اهمیت توجه به مدیریت تهیه وتوزیع منابع آبی منجر به ایجاد نظام ودولتهای متمرکز درصحنه سیاسی ایران شده است.

بطوریکه بسیاری از محققان که به ریشه ی آبی عوامل تکوین استبداد درایران قبل ازانقلاب پرداخته اند به خشکی وکم آبی این سرزمین به عنوان عامل ظهور استبداد اشاره کرده اند.

جامعه شناس آلمانی ویتفوگل درکتاب خود بنام استبداد شرقی، علت اصلی ظهور استبداد درکشورهای شرقی از چین تا ایران را خشکی و کم آبی سرزمین و ضرورت وجود یک مدیریت متمرکز برای دستیابی به آب وتوزیع آن می داند.

اگر بخواهیم تصویری ازخشکی وکم آبی ایران داشته باشیم، کافی است به این نکته توجه کنیم که از مجموع 33 هزار قناتی که ایرانیان درجهت مقابله با کم آبی حفر کرده اند فقط دارای دوهزار مترمکعب درثانیه آبدهی می باشند.

درصورتیکه رودخانه ولگا به تنهایی 36 هزار مترمکعب درثانیه و رودخانه دانوب 13 هزار متر مکعب درثانیه آبدهی دارند.

پس ازانقلاب اسلامی به دلیل اجرای طرح های نسنجیده توسعه مانند سدسازیهای بی رویه و یا احداث صنایع آب برازقبیل طرحهای فولادی درمناطق کویری، بدون توجه به اثرات منفی زیست محیطی وچشم پوش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از استبداد شرقی تا مافیای انتقال آب

از استبداد شرقی تا مافیای انتقال آب