مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 آذر 1396 ساعت 04:062017-12-03سياسي

روش های پژوهش رازی در پزشکی


این مقاله با بررسی آثار مهم محمد بن زکریای رازی در پزشکی، نمونه هایی از کاربرد روش ها و دیدگاه های پژوهشی او را عرضه خواهد کرد که بسیار فراتر از زمانه وی و مشابه روش های امروزین بوده اند.

- چکیده دوره رنسانس را آغاز توجه به علوم تجربی و تفکر انتقادی در غرب دانسته اند؛ اما رواج به کارگیری روش های تحقیق و دیدگاه های پژوهشی در علوم مختلف به اوایل قرن بیستم برمی گردد.

با این همه درجهان اسلام در دوره شکوه تمدن اسلامی، دانشمندان مسلمان بسیار پیش تر از غربیان، آثار خود را با ابتنا بر روش ها و بینش های خاص پژوهشی تألیف می کرده اند.

در این میان محمد بن زکریای رازی (د313/925م)، پزشک بزرگ ایرانی، دارای روش ها و دیدگاه هایی بوده است که با توجه بدانها می توان وی را در ردیف پزشکان قرون هفدهم و هجدهم میلادی در اروپا قرار داد.

رازی با طبعی نقاد و ذهنی وقاد و با تأکید بر مشاهدات بالینی و روش های تجربی به کاوش در علوم پزشکی پرداخته و روش های معمول در تحقیقات امروزین، چون بیان مسئله پژوهش، اهداف پژوهش، نقد منابع تحقیق، پرسش و فرضیه، آوردن مقدمه بحث و نتیجه گیری را در تألیف آثار ارزشمند خود به کار می برده است.

این مقاله با بررسی آثار مهم محمد بن زکریای رازی در پزشکی، نمونه هایی از کاربرد روش ها و دیدگاه های پژوهشی او را عرضه خواهد کرد که بسیار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روش های پژوهش رازی در پزشکی

روش های پژوهش رازی در پزشکی