مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 دی 1396 ساعت 13:262018-01-02فرهنگي

باستان شناس شهیر افغانستانی درباره شاهنامه نوشت


افغانستان در شاهنامه به قلم احمد علی کهزاد در کابل از سوی انتشارات امیری در 332 صفحه برای سومین بار منتشر شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس"، افغانستان در شاهنامه به قلم احمد علی کهزاد در کابل منتشر شد.

این اثر از سوی انتشارات امیری در 332 صفحه برای سومین بار منتشر شد؛ بررسی فهرست نام اماکن و اشخاص بر اساس جغرافیای امروز افغانستان در این اثر مدنظر بوده است.

مطالب این کتاب بر اساس داستان هایی از شاهنامه که به تعبیر نویسنده در جغرافیای امروز افغانستان رخ داده است به شرح زیر تنظیم شده است: دیباچه، ابوالقاسم محمود، ابوالقاسم فردوسی: در این دیباچه تلاش شده است نسبت فردوسی با سلطان محمود غزنوی و ارادت وی به شاه غزنه که به تعبیر نگارنده آل زیار و آل بویه هم تابعش بوده اند روشن شود.

البرز کوه و سیمرغ، سام از غور در بلخ، زال زر متولد دربلخ، وفات در چهل ابدال رودابه دختر مهراب کابل خدای، باشاه کابلستان، شاهنامه دقیقی بلخی، مهم ترین قسمت شاهنامه لهراسپ شاه بلخ، ظهور زردشت در بلخ بامی لهراسپ معتکف در آتشکده ی مهر بر زین یا نوش آذر در بلخ، جلوس گشتاسپ بر تخت آگاهی ارجاسپ شاه توران از آیین نو، علت مخالفت با دولت آریایی باختری گشتاسپ و تبلیغ آیین مزدیسنا آغاز جنگ آریانا و توران، ترتیب لشکر گشتاسب و ارجاسپ، پیشگویی ج


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باستان شناس شهیر افغانستانی درباره شاهنامه نوشت

باستان شناس شهیر افغانستانی درباره شاهنامه نوشت