مطالعه تطبیقی نفس در نظام فکری باباافضل کاشانی و ذهن در فلسفه دکارت - بخش دوم و پایانی شک دکارتی نقطه آغاز توجه به خودشناسیدر این مقاله، کوشش شده تا نظام دکارتی را در کنار نظام فکری فیلسوف ایرانی گمنامی گذاشته شود، در آنچه تا این اندازه مایه بلندآوازگی دکارت در تاریخ فلسفه غرب شده، - مطالعه تطبیقی نفس در نظام فکری باباافضل کاشانی و ذهن در فلسفه دکارت - بخش دوم و پایانیشک دکارتی نقطه آغاز توجه به خودشناسی در این مقاله، کوشش شده تا نظام دکارتی را در کنار نظام فکری فیلسوف ایرانی گمنامی گذاشته شود، در آنچه تا این اندازه مایه بلندآوازگی دکارت در تاریخ فلسفه غرب شده، سخنان بسیاری دارد تقدم او را در این حوزه ها به خوبی نشان می دهد. 4-1-5 قول به تباین جوهری میان نفس و بدن باباافضل آشکارا به تباین جوهری میان نفس و بدن اذعان دارد که گوهر نفس دگر است و گوهر جسم دیگر و به یکدیگر نمانند (مرقی کاشانی، 1366: 18) و در جایی می گوید مباینت گوهر نفس و اوصافش از گوهر تن و احوالش شناخته شد (مرقی کاشانی، 1366: 701). جسمانی آنست که وجودش به اندازه بود و اندازه وجودش طولست و عرض و عمق (مرقی کاشانی، 1366: 40) و در حالی که ادراک. صفت. خود است (مرقی کاشانی، 1366: 62) و آگه بودن از خود و از چیزها خاصیت نفس است (مرقی کاشانی، 1366: 20)؛ او در این راه حتی تا جایی پیش می رود که از دو من ، یکی من جسمانی و دیگری من نفسانی (مرقی کاشانی، 1366: 304) یا من درّاک (مرقی کاشانی، 1366: 295) س برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |