مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 شهریور 1397 ساعت 14:552018-09-02اجتماعي

شهری با بیشترین بادگیر در ایران + تصاویر


یزد را به نام «شهر بادگیرها» هم می‏ شناسند چرا که تحقیقات نشان داده است که یزد بیشترین تعداد بادگیرهای ایران را دارد به طوری که در گذشته بر بالای هر خانه ‏‏ای، - یزد را به نام شهر بادگیرها هم می‏ شناسند چرا که تحقیقات نشان داده است که یزد بیشترین تعداد بادگیرهای ایران را دارد به طوری که در گذشته بر بالای هر خانه ‏‏ای، بادگیری وجود داشت و در واقع دلیل نامگذاری یزد به عنوان شهر بادگیرها هم همین موضوع است.

مزیت و کارایی مهم و بزرگ این بادگیرها این بود که می توانستند گرمای سوزان یزد را به هوای خنک و مطبوعی تبدیل کنند و در واقع از این بادگیرها به مانند تهویه ‏‏های قوی برای بناها استفاده می‏ شده است.

فلسفه ایجاد بادگیرها که نماد معماری و خلاقیت ایرانی هستند، قابل تحمل کردن هوای گرم و سوزان تابستان مناطق کویری مانند یزد بوده است.

البته بیشترین استفاده از بادگیرها در شهرهایی مثل یزد و کرمان بوده ولی بعد از دیدن کارایی آن، شهرهای دیگر ایران هم که آب و هوای شبیه این شهرها داشتند مانند سیرجان، بندر عباس، قشم و چابهار نیز از این سازه برای خنک کردن ساختمان ‎ های خود استفاده کردند.

نکته جالبی که در مورد بادگیرهای یزد وجود دارد این است که این بادگیرها در زمان‏های گذشته بدون هیچ ابزار خاص و پیشرفته ای و کاملا با دست ساخته می ‏‏ش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهری با بیشترین بادگیر در ایران + تصاویر

شهری با بیشترین بادگیر در ایران + تصاویر