مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 شهریور 1397 ساعت 11:002018-09-16اجتماعي

چوپانی که مخترع نخستین قلب مصنوعی شد


برای پسربچه ای که تا 14 سالگی چوپانی می کرده و حتی بعد از مهاجرت نیز شب ها را به ظرف شستن می گذرانده چه سرنوشتی را پیش بینی می کنید؟ خیلی بعید است که او را یکی از برترین مخترعین و جراحان قلب جهان تصور کنید.

-   به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پروفسور توفیق موسیوند متولد 1315 در روستای ورکانه همدان است، او تا سن 14 سالگی برای کمک به خانواده اش چوپانی کرده و هر روز مسیر طولانی ورکانه تا همدان را برای تحصیل می پیمود اما تلاش و پشتکار موجب شد تا همین کودک روستایی به عنوان دانشمند برتر جهان شناخته شود و نام ورکانه را به عنوان روستایی نخبه پرور ثبت کند.

او که در دوران کودکی و نوجوانی مجبور به چوپانی بود شب های تابستان که روی پشت بام دراز می کشید، مدت ها به آسمان و ستارگانی که به او چشمک می زدند خیره می شد، به دلایل آفرینش جهان فکر می کرد و از خود می پرسید: هدف و منظور از خلقت این نقاط نورانی و زیبا چیست؟ من چه کسی هستم و در کجای این دنیای بزرگ ایستاده ام؟ اینکه چنین سوالاتی از ذهن یک کودک چوپان بگذرد به نظر عجیب می رسد اما دکتر موسیوند از همان کودکی نیز مشتاق خواندن و یادگیری چیزهای جدید بود و همین ویژگی به او کمک کرد تا از محیط روستا خارج شده و ابتدا به دانشگاه تهران و سپس با بورسیه ای که به دست آورد، به دانشگاه آلبرتا کانادا برسد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چوپانی که مخترع نخستین قلب مصنوعی شد

چوپانی که مخترع نخستین قلب مصنوعی شد