مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 مهر 1397 ساعت 11:202018-10-01اجتماعي

ارزانفود؛ دالانی به اعماق تاریخی هگمتانه


مردم استان همدان سایت تاریخی ارزانفود را به نام شهرزیرزمینی می شناسند، شهری که هنوز معلوم نیست چه کاربری داشته با این حال بررسی کشفیات این دوره، - باستان شناسان را ترغیب کرده تا معماهای این محوطه زیرزمینی را حل و پرونده آن را به یونسکو ارسال کنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سال 1389 حفاری های معدنی در منطقه شرقی کوهستان الوند و در جوار روستای ارزانفود برای یافتن سیلیس موجب کشف یکی از جالب ترین اکتشافات تاریخ باستان شناسی ایران و جهان شده تا جایی که مجموعه دستکند ارازنفود مهمترین کاندیدای ایران برای ثبت در میراث جهانی یونسکو است.

برای رسیدن به محل یافت شدن شهر زیرزمینی باید روستا را به طرف جنوب شرقی ترک کرد و در بین هزاران گودالی که برای یافتن سیلیس در اطراف نمایان است، به تپه ای ساده در کنار امامزاده ای با هویت نامشخص رسید.

سه تا پنج متر پایین تر از سطح زمین و سنگ های بزرگ، اتاق های متعدد و راهروهای تو در تویی وجود دارد که باستان شناسان استان همدان و ارزانفود توانسته اند با همکاری یکدیگر تا کنون در چهار فصل کار پژوهشی، بیش از 80 اتاق آن را در هشت کارگاه پیدا کنند و به این نتیجه برسند که از نظر ساختار معماری شباهت های زیادی با شهرهای زیرزمینی دیگر دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارزانفود؛ دالانی به اعماق تاریخی هگمتانه

ارزانفود؛ دالانی به اعماق تاریخی هگمتانه