مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 آذر 1397 ساعت 00:452018-11-30پزشكي

جزییات برنامه ژنتیک اجتماعی وزارت بهداشت و غربالگری 22 بیماری ارثی


رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت ضمن تشریح برنامه ژنتیک اجتماعی این وزارتخانه، از هدفگذاری انجام شده برای غربالگری بیماری های شایع و همچنین نادر ژنتیکی و ارثی خبر داد.

- دکتر اشرف سماوات در گفت وگو با ایسنا، در تعریف ژنتیک اجتماعی و برنامه ای که به این منظور طراحی شده، گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی، برنامه ای است که سعی داریم بر اساس آن خدمات ژنتیک را در سطح اجتماع به بهره برداری برسانیم تا به این ترتیب تمام افراد جامعه بر حسب نیاز واقعی خود بتوانند از خدمات ژنتیک سلامت بهره مند شوند.

زیرساخت های مورد نیاز ژنتیک اجتماعی وی با بیان اینکه اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی نیازمند زیرساخت هایی است، گفت: یکی از این زیرساخت ها شبکه گسترده مشاوره ژنتیک در نظام سلامت چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است.

خوشبختانه این شبکه با اجرای طرح تحول سلامت از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته و به نحوی قابل دسترس برنامه ریزی شده است.

دومین زیرساخت مورد نیاز، شبکه های تشخیص ژنتیک هستند؛ چرا که اگر تشخیص ژنتیک وجود نداشته باشد مشاوره ژنتیک به درستی نمی تواند انجام شود.

سومین زیرساخت نیز مراقبت ژنتیک است؛ چراکه وقتی بیماری ژنتیک تشخیص داده شود، فرد در معرض خطر و افراد در معرض خطر خانواده وی شناسایی می شوند و باید پیگیری شوند تا مداخلات پیشگرانه را در طو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جزییات برنامه ژنتیک اجتماعی وزارت بهداشت و غربالگری 22 بیماری ارثی

جزییات برنامه ژنتیک اجتماعی وزارت بهداشت و غربالگری 22 بیماری ارثی