مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 13 آذر 1397 ساعت 07:262018-12-04فرهنگي

فارس گزارش می دهد «یزله خوانی چیست»؟/فلسفه رقص شمشیر و قهوه تلخ+ فیلم


سنت بازمانده از عصر ایران باستان پتانسیل زیادی برای حضور قوی در هنرهایی همچون موسیقی، نمایشنامه، سینما و سمفونی دارد، ذهن خلاق هنرمند بوشهری می تواند «یَزله» را دست مایه هنر قرار داده و از آن، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار میراث فرهنگی و گردشگری خبرگزاری فارس، عرب های اهوازی در دل خود رسم و رسومات کهنی دارند که ریشه تاریخی برخی از آن ها به هزاران سال قبل و به عصر ایران باستان باز می گردد.

  یَزله یا هوسه یکی از این مراسم، آیین موسیقایی مرسوم به یزله یا هوسه است،  یزله نوعی مراسم آیینی و موسیقی محلی در بندر بوشهر است  که از دیر باز تا امروز رواج داشته و استاد عبدالحسین احمدی پژوهشگر فرهنگ عامه در بوشهر، در جلد اول کتاب سنگستان در تعریف یزله آن را مراسم رقص و پایکوبی گروهی که بیشتر هنگام جشن و عروسی برپا می شود، معنا کرده است.

در بوشهر، این مراسم در شادی ها و عروسی ها و یا عزاداری ( خصوصاً در ماه محرم ) اجرا می شود.

  نحوه انجام آن بدین صورت است که  افراد با گرفتن کمر فرد جلو ( مانند قطار بازی بچه ها )، تشکیل یک قطار انسانی داده و با ضرب آهنگ شعر یزله، به نرمی قدم برداشته و به جلو می روند.

در مراسم عزاداری، گروه پس از طی مسافتی ایستاده و دایره وار و خمیده به سمت مرکز، با ریتم یزله شروع به سینه زنی می کنند که اشعار و نوحه هایی که در این مرا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس گزارش می دهد «یزله خوانی چیست»؟/فلسفه رقص شمشیر و قهوه تلخ+ فیلم

فارس گزارش می دهد «یزله خوانی چیست»؟/فلسفه رقص شمشیر و قهوه تلخ+ فیلم