مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 دی 1397 ساعت 19:202018-12-22بين الملل

ماجرای قطع رابطه ایران و مراکش


اول دی 1359، ایران و مراکش (مغرب) کلیه روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را قطع کردند.

به دنبال دو سال کشمکش پیرامون حضور محمدرضا شاه پهلوی در رباط و برخی مشکلات دیگر در روابط دو کشور، - اول دی 1359، ایران و مراکش (مغرب) کلیه روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را قطع کردند.

به دنبال دو سال کشمکش پیرامون حضور محمدرضا شاه پهلوی در رباط و برخی مشکلات دیگر در روابط دو کشور، وزارت خارجه ایران اول دی ماه 1359 در خبری که ساعتی بعد به تایید مقامات مراکش رسید، رسماْ اعلام کرد روابط تهران با رباط به صورت کامل قطع شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، تاریخ ایرانی در ادامه نوشت: از زمان اعلام استقلال مراکش تا دی ماه 1359، روابط تهران و رباط سال های پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده بود.

در همان سالی که مراکش اعلام استقلال کرد (1335) سلطان محمد پنجم پادشاه مراکش در پاسخ به دعوت رسمی پادشاه ایران قصد سفر به تهران را داشت که مرگ مجالش نداد اما دهه 40 اوج رفت و آمد ها بین تهران و رباط بود.

24 خرداد 1343 محمدرضا شاه پهلوی و همسرش از آمریکا راهی مراکش شدند و روز 23 فروردین 1347 سلطان حسن دوم پادشاه مراکش به تهران آمد؛ همان سال متقابلاً شاه و فرح به مراکش رفتند، سال بعد هم شاه ایران برای شرکت در اولین اجلاس سران کشورهای اسلامی راهی رباط شد و وزیران هم یکی پس از دیگری به پایتخت های یکدیگر می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای قطع رابطه ایران و مراکش

ماجرای قطع رابطه ایران و مراکش