مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 دی 1397 ساعت 12:012018-12-30فرهنگي

قوچ سنگی زنجان ثبت ملی شد


در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور،قوچ سنگی زنجان ثبت ملی شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زنجان، قوچ سنگی دوره صفوی که از روستای سعید آباد ایجرود کشف شده بود در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

طبق این گزارش  در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد با ثبت قوچ سنگی کتیبه دار روستای سعید آباد شهرستان ایجرود به اتفاق آرا موافقت شد.

مسؤول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی زنجان در این باره اظهار کرد: قوچ های سنگی با طول قوچ 115 ،ارتفاع 62 و ضخامت 22 سانتی متر تنها بازمانده های مجسمه های سنگی قوچ در استان زنجان هستند و  در دو طرف این مجسمه قوچ سنگی کتیبه به خط نسخ و به زبان عربی و فارسی به صورت برجسته کار شده است.

پرستو قاسمی با اشاره به اینکه قوچ های سنگی هم اکنون در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، افزود: در جلسه شورای ثبت ملی اموال منقول کشور این قوچ ثبت ملی شد.

وی همچنین به نقوش زیبای کار شده در این قوچ نیز اشاره کرد و گفت: متن کتیبه آیه الکرسی و متن فارسی شعر از بوستان سعدی (باب نهم در توبه و راه ثواب ) به این مضمون است: تفرج کنان در هوا و هوس گذشتیم بر خاک بسیار کس،  دریغا بی ما بسی روزگار ، بروید گل و بشکفد نوبهار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قوچ سنگی زنجان ثبت ملی شد

قوچ سنگی زنجان ثبت ملی شد