مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 اسفند 1397 ساعت 11:302019-03-04بين الملل

کاروانسرایی که زندان عسکر اولادی و بازرگان بود + تصاویر


برخلاف بیشتر کاروانسراهای ایران که از آهن و چوب و یا کاهگل ساخته شده، دژ برازجان تنها کاروانسرای ایران است که از سنگ و ساروج ساخته شده؛ - برخلاف بیشتر کاروانسراهای ایران که از آهن و چوب و یا کاهگل ساخته شده، "دژ" برازجان تنها کاروانسرای ایران است که از سنگ و ساروج ساخته شده؛ این بنا آنقدر باشکوه و محکم ساخته شده که هر بیننده ای را میخکوب و مجذوب خود می کند.

آنقدر حیرت انگیز است که یک روزنامه نگار انگلیسی به نام لرد کرزن در ارتباط با دژ برازجان گفته، من تمام ایران را گشتم و هیچ بنایی به محکمی و زیبایی کاروانسرای مشیرالملک ندیده ام.

و یا در فارسنامه ناصری در این خصوص آمده است که نزدیک به چهل هزار تومان رواج به خرج او رفته است و مانندش در بسیاری عمارت و استحکام بنیان کاروانسرایی در فارس نباشد.

این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار و به دستور میرزا ابولحسن خان مشیرالملک، طی 7 سال با هزینه ای معادل 40 هزار تومان ساخته شده است.

معمار این بنا حاج محمد رحیم شیرازی ، این کاروانسرا و یا به قول برازجانی ها دژ را به طرز ماهرانه ای به سبک معماری زندیه ساخته است.

جالب اینجاست که صاحب این قلعه شگردی متفاوت برای محافظت از این کاروانسرا داشته است؛ به گفته یونس یزدان خواه، معاون حراست میراث فرهنگی شهرستان دشتستان و راهنمای این اثر ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاروانسرایی که زندان عسکر اولادی و بازرگان بود + تصاویر

کاروانسرایی که زندان عسکر اولادی و بازرگان بود + تصاویر