مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 خرداد 1398 ساعت 08:552019-06-11اجتماعي

قلاکتی تخت جمشید مازندران است؟


اگر بدانید در سرخرود مازندران، تپه ای به قدمت تاریخ وجود دارد، شاید انگشت به دهان بمانید، شهری که پیشرفت آن، نهایتاً به حدود یک دهه گذشته مربوط می شود، - سابقه ای چند هزار ساله دارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در گزارش قبلی معرفی این تپه در خبرگزاری ایسنا به این موضوع اشاره شد که شیرآباد و شکرآباد در گذشته در فاصله دو کیلومتری از شهر فعلی سرخرود قرار داشت، در واقع در آن زمان، جایگاه شهر فعلی سرخ رود در بستر دریا و دو روستا در اطراف تپه بود.

در گذشته بندری به نام بندر دریابار در سرخرود و در کنار تپه قلاکتی بوده که در زمان ساسانیان به دست رومیان به آتش کشیده شد و این واقعه نسل به نسل در میان مردم اصیل و بومی سرخرود نقل قول و از آن یاد می شود و محل آن را در 6 فرسخی آمل و در کنار رود هزهز می دانند که همان نام قدیمی رود سرخرود است.

این اطلاعات در حالی امروز در میان مردم دست به دست می شود که گروه باستان شناسی پروژه کاوش تپه قلاکتی بخش سرخرود در این بخش مشغول به تحقیق و تفحص است تا اطلاعات دقیق تری از هویت این شهر به دست بیاورند.

سیدسعید جلالی مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه آمل کرسی ایران بوده و امیران در این شهر سکونت داشتند و به نوعی پایتخت شمالی محسوب می شد، اظهار کرد: در حوزه های پایتخت هر استان حاشیه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قلاکتی تخت جمشید مازندران است؟

قلاکتی تخت جمشید مازندران است؟