مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 مرداد 1398 ساعت 07:582019-08-03بين الملل

مصدق با توصیه سیا به نظرآباد تبعید شد


13 مرداد 1335 سالروز آغاز دوره تبعید 10 ساله دکتر محمد مصدق نخست وزیر قانونی ایران به روستای احمدآباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز است.

- حسین عسکری، نوسینده و البرزپژوه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ، در خصوص کودتای 28 مرداد 32 و بازداشت و تبعید دکتر مصدق می گوید: براساس اسناد منتشر شده وزارت خارجه آمریکا، این تبعید با توصیه و تدبیر سازمان جاسوسی سیا انجام شده بود.

عسکری می افزاید: در پی وقوع کودتای آمریکایی - انگلیسی 28 مرداد 1332 دکتر مصدق پس از تحمل سه سال حبس انفرادی در زندان لشکر 2 زرهی، به احمدآباد تبعید شد، این اقامت اجباری تا به هنگام مرگ در 14 اسفند 1345 ادامه داشت .

وی ادامه می دهد: براساس اسناد تازه منتشر شده وزارت خارجه آمریکا که در سال های اخیر از وضعیت طبقه بندی امنیتی خارج شده، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در تلگرافی محرمانه به تیمسار فضل الله زاهدی (از عوامل کودتای 28 مرداد) توصیه کرده که مصدق را در اقامتگاهی در یک روستای کوچک محصور کرده و به شدت تحت نظر بگیرند، زاهدی در آن اسناد طبقه بندی شده، بی شرمانه اعدام بی درنگ مصدق را درخواست کرده بود .

وی می گوید: این تبعید از دو جهت حقوقی و سیاسی قابل بررسی است، از نظر حقوقی از همان سال های تبعید، حقوقدانان غیر وابسته به حکومت پهلوی، این تبعید را عملی غیر قانونی دانس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مصدق با توصیه سیا به نظرآباد تبعید شد

مصدق با توصیه سیا به نظرآباد تبعید شد