مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 مهر 1398 ساعت 14:132019-09-23سياسي

نذر اطعام یا نذر فرهنگی؟


با تنوع بخشی به شیوه های پذیرایی و تهیه و توزیع نذورات در ماه محرم و تشریفاتی و بعضا مدرن شدن سبک های اطعام که گاه با دغدغه اسراف و تبذیر و رقابت های نانوشته و مذموم برخی هیات ها و محافل عزاداری همراه شده است، - در پی مشاهده صحنه ها و شیوه های احسان و اطعام غیر متعارف، شهروندان و گاه کارشناسانی، از تغییر شیوه پذیرایی نذورات اطعام به نذورات دیگری چون نذر فرهنگی و نذر طبیعت و.

سخن سر داده اند که درخور تامل و بررسی و نیز مطالعه جامعه شناختی از منظر مطالعات فرهنگی است.

محمد مهدی فتوره چی - پژوهشگر اجتماعی و مدرس علوم ارتباطات، مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران- در یادداشتی که به در اختیار ایسنا قرار گرفته، با مروری بر مفهوم نذر و بیان اجمالی تاریخچه و فلسفه اطعام و نذورات و نیز با اشاره به انواع نذورات فرهنگی در این خصوص حاصل تاملاتی چند در قالب تحلیل و نظر و پیشنهاد ارائه داده است.

مغهوم نذر نذر واژه ای عربی و جمع آن نذورات است و از معانی آن می توان به مواردی چون عهد، پیمان، وعده به خیرو شر، و آنچه که شخص مومنی بر خود واجب می کند اشاره کرد.

لذا در تعریفی گفته شده است که هرگاه انسانی تصمیم بگیرد برای رضای خدا کاری انجام دهد(کاری که مستحب به شمار می آید) بر اثر انجام نذر براو واجب می شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نذر اطعام یا نذر فرهنگی؟

نذر اطعام یا نذر فرهنگی؟