مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 مهر 1398 ساعت 04:542019-10-22فرهنگي

نگرانی برای بنایی که همه فکر می کنند، تخریب شده


یک نویسنده و پژوهشگر تاریخ خلیج فارس از وضعیت نامناسب مهمترین بنای باقی مانده ی از دوره صفوی در بندرعباس خبر می دهد که بعد از تجربه ی چند کاربری متفاوت در این شهر جنوبی، - اکنون به یک متروکه تبدیل شده است.

نیما صفا در گفت وگو با ایسنا با بیان این که بندرعباس به دوره صفویه شناخته می شود، چون از یک سو نام شاه عباس را با خود دارد و از سوی دیگر تاسیس بندرعباس نوین در دوره شاه عباس رخ داده، ادامه می دهد: از آن همه تاریخ و فرهنگ و تمدن و سازه های قدیمی دوره صفویه، به جز عمارت کلاه فرنگی امروزه تقریبا هیچ بنایی در این شهر باقی نمانده است، اثری که آن را مهمترین بنای باقی مانده در بندرعباس می دانند.

او با اشاره به این که بعد از اخراج پرتقالی ها از هرمز؛ هلندی ها و انگلیسی ها به عنوان تاجر وارد شهر بندرعباس جدید شده و هلندی ها این بنا را برای استقرار تجارتخانه ی خود در سال 1084 شمسی بنا کردند که بیش از یک قرن به عنوان مرکز تجارتخانه کمپانی هند شرقی هلند شناخته می شد، اظهار می کند: بعد از خروج هلندی ها از بندرعباس، این بنا به عنوان قلعه ی شهر یا دارالحکومه بندرعباس شناخته می شد و حاکم بندرعباس در آن جا مستقر شد.

وی با اشاره به اینکه عمارت کلاه فرنگی بندرعباس از نظر معماری با اقلیم و آب و هوای بندرعباس منطبق است، می افزاید: این سازه مهم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگرانی برای بنایی که همه فکر می کنند، تخریب شده

نگرانی برای بنایی که همه فکر می کنند، تخریب شده