مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 آبان 1398 ساعت 09:152019-10-28سياسي

حرم مطهر رضوی دارالامان دوره مغول بود/ روایت غارت حرم توسط ازبکیان


پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی آستان قدس رضوی گفت: در طول تاریخ بارها حرم مطهر رضوی تخریب و باز سازی شده است اما اکثریت پادشاهان ایرانی چه شیعه و چه سنی به حرم مطهر رضوی احترام می گذاشتند حتی در زمان مغول ها حرم دارالامان بوده است.

- رضا نقدی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد، درباره واقعه تاریخی دزدیده شدن مقبره امام رضا(ع) توسط عبدالمومن ازبکی گفت: در زمان شاه طهماسب گنبد و حرم مطهر امام رضا (ع) طلاکاری شده بود که توسط ازبک ها دزدیده شد.

پژوهشگر گروه فرهنگ و سیره رضوی آستان قدس رضوی ادامه داد: بعد از به سلطنت رسیدن شاه عباس صفوی وی ازبک ها را از مشهد بیرون کرد و دوباره حرم مطهر را  به همان سبک و سیاق گذشته طلاکاری و این طلاکاری که هم اکنون ما در اطراف ضریح مطهر شاهد آن هستیم، متعلق به همان زمان است.

وی درباره غارت و بازسازی حرم مطهر رضوی در طول تاریخ متذکر شد: در طول تاریخ بارها حرم مطهر رضوی تخریب و باز سازی شده است اما اکثریت پادشاهان ایرانی چه شیعه و چه سنی به حرم مطهر رضوی احترام می گذاشتند حتی در زمان مغول ها حرم دارالامان بوده است، یکی از فرزندان مغول به نام غازان خان موقوفاتی به حرم مطهر اهدا کرده است.

نقدی افزود: در زمان مشروطه خواهی که روس ها به حرم حمله کردند گنبد به توپ بسته و حرم تخریب شد اما در زمان ازبک ها حرم مط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حرم مطهر رضوی دارالامان دوره مغول بود/ روایت غارت حرم توسط ازبکیان

حرم مطهر رضوی دارالامان دوره مغول بود/ روایت غارت حرم توسط ازبکیان