مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 آذر 1398 ساعت 05:152019-11-26بين الملل

159 میلیون دلار پول نفتی که به حساب خاندان سلطنتی ریخته شد


رییس کمیته تحقیق سنا در 16 می 1963 گفت: عمده درآمد 159 میلیون دلاری نفت ایران در 1962 به حساب بنیاد پهلوی در یونیون سوییس ریخته و میان اعضای خاندان سلطنتی توزیع شده است.

- خبرگزاری فارس، گروه تاریخ: در 12 آوریل 1965 مقاله ای به قلم خیبر گودرزی در نشریه آمریکایی nation منتشر شد که به مثابه یک بمب خبری ضمن پرده برداری از حیف و میل بودجه های کمکی آمریکا توسط دربار رژیم پهلوی، رابطه محمد رضا پهلوی را با ایالات متحده، دستخوش تلاطم کرد.

این مقاله که عنوان آن یک بیلیون دلار بود به رسوایی فراگیر دستگاه سلطنت پهلوی درفضای سیاسی غرب  انجامید.

خیبرخان کیست؟  خیبر گودرزیان، مشهور به خیبرخان  چهره ای مرموز و منتسب به سرویس های اطلاعاتی غربی و فرزند حاجی بختیاری از سردمداران شورش های ایلی بود که در دوره پهلوی اول به اعدام محکوم شد.

نامبرده که تحت کفالت یک زوج بریتانیایی به نام آندرو اسمایلی دست اندرکار در بریتیش پرشیا، در آبرودین اسکاتلند پرورش یافته و در 1941 همراه با خانواده های مزبور برای فعالیت در شرکت نفت انگلیس و ایران به آبادان بازگشت، در سال 1944 به آژانس جاسوسی نظامی بریتانیا ملحق و حوزه خوزستان و بختیاری را عرصه کاری خود ساخته و مقارن جنگ جهانی دوم و با اشغال ایران نقش رابط را در میان نیروهای متحدین و گروه های بختیاری ایفا کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

159 میلیون دلار پول نفتی که به حساب خاندان سلطنتی ریخته شد

159 میلیون دلار پول نفتی که به حساب خاندان سلطنتی ریخته شد