مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 آذر 1398 ساعت 05:452019-11-26فرهنگي

4 اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید


مدیرکل میراث فرهنگی مرکزی از ثبت ملی4 اثر تاریخی استان شامل منبر مسجدجامع روستای نقوسان، سنگ مزار امامزاده محمد فم، درب چوبی امامزاده اسماعیل یوجان و درب چوبی امامزاده ابوالعلی خبرداد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، علیرضا ایزدی اظهار داشت: با تایید کمیته ثبت آثار منقول وزارت میراث فرهنگی 4 اثر تاریخی منقول استان مرکزی شامل منبر چوبی مسجد جامع روستای نقوسان تفرش، سنگ مزار امامزاده محمد، درب چوبی امامزاده اسماعیل یوجان خمین و درب چوبی امامزاده ابوالعلی تفرش در فهرست آثار ملی ثبت شدند که این آثار ارزشمند مربوط به دوره سلجوقی و صفوی می باشند.

وی گفت: منبر چوبی نقوسان تفرش یکی از قدیمی ترین آثار چوبی ایران است که بعد از منبر مسجد جامع ابیانه به عنوان قدیمی ترین منبر چوبی ایران شناخته می شود.

این منبر در تاریخ 540 هجری قمری یعنی دوره سلجوقی ساخته شده و از تاثیرات هنر ساسانی در هنر چوب نیز بهره برده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در توضیح دومین اثر ثبت شده استان در فهرست میراث منقول کشور گفت: سنگ مزار شاهزاده محمد که به عنوان امامزاده کوچک نیز شناخته می شود مربوط به سال 588 هجری قمری و دوره خوارزمشاهی است.

این سنگ مزار نمونه ای از قبور صندوقی شکل است که با کتیبه های کوفی با مضمون آیات قرآنی، تاریخ ساخت و نقوش گیاهی تزیین شده


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

4 اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

4 اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید