مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 آذر 1398 ساعت 08:452019-12-21فرهنگي

رسم هایی که به فراموشی سپرده می شوند...


رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و بسیاری از سنت های دیگر شب یلدا امروزه تبدیل به سنن پراکنده ای شده و جنبه رفتار عمومی و همگانی ندارند، - اگرچه افرادی به این رسوم پایبند مانده اند اما این دورهمی خانوادگی در نزد غالب مردم به یک دورهمی گروهی در مراکز تفریحی و گردشگری یا سالن ها و .

و یا دورهمی در شبکه های مجازی و ارسال فیلم و تصویر مبدل شده است.

عباس قنبری عدیوی، رییس بنیاد ایران شناسی واحد چهارمحال وبختیاری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آیین های شب یلدا یا به تعبیر عمومی تر شب چله ، اظهار کرد: آیین ها به ویژه در مناطقی مانند چهارمحال وبختیاری با زیست کشاورزی و دامپروری پیوندی دیرینه دارد چرا که در روزگاران پیشین بخش عمده جمعیت این مناطق، روستانشین و عشایر بودند.

وی ادامه داد: مردمان این دیار در ایام سرد سال از چهارمحال وبختیاری به سمت خوزستان کوچ می کردند اما کشاورزان در روستاها که با برف محصور می شدند، باقی می ماندند و در روستاهای با چند خانوار و بدون ارتباط با خارج از روستا، زمستان را سپری می کردند.

قنبری با اشاره به شیوه های گرم نگاه داشتن خانه در فصل سرد سال، بیان کرد: با شروع سرما، کرسی ها برپا و به کانون اجتماع اعضای خانواده تبدیل می شد که افراد دورتا دور کرسی می نشستند و بز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رسم هایی که به فراموشی سپرده می شوند...

رسم هایی که به فراموشی سپرده می شوند...