مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 دی 1398 ساعت 05:452019-12-25فناوري

میترا و کریسمس


در فضای مجازی همواره مطالب زیادی درباره ایران باستان از سوی کاربران نقل می شود که البته عموما هم فاقد پشتوانه علمی است و اینروزها که تب کریسمس و سال نو میلادی داغ شده، - ایسنا/مرکزی در فضای مجازی همواره مطالب زیادی درباره ایران باستان از سوی کاربران نقل می شود که البته عموما هم فاقد پشتوانه علمی است و اینروزها که تب کریسمس و سال نو میلادی داغ شده، یکی از موضوعاتی که در فضای مجازی حسابی دست به دست می شود و مورد نقد و نظر کاربران قرار گرفته نفوذ "میترا" الهه باستانی ایرانی، در بطن امپراطوری روم و تاثیر میترا بر مراسم کریسمس است.

برخی کاربران شخصیت بابانوئل را برگرفته از میترا و میتراییسم ایرانی و کریسمس را مراسمی اصالتا ایرانی می دانند و برخی خیر.

دکتر علی اصغر میرزایی، رییس بنیاد ایران شناسی استان مرکزی و عضو هیئت علمی دانشگاه، به سوالات ایسنا در این خصوص پاسخ داد.

میرزایی گفت: آیین میترا یا مهرپرستی در ایران به دو بخش پیش از ظهور زرتشت و پس از آن تقسیم می شود.

مهر، که میترا تلفظ هندی آن و میثرَه تلفظ فارسی باستان آن است، یک خدای هندو-ایرانی است که در ایران و هند پرستش می شده است.

پس از ظهور زرتشت در ایران، از آنجاکه موبدان زرتشتی نمی توانستند عقاید قدیمی را از ذهن مردم پاک کنند، مهر را به عنوان آفریده اهورامزدا وارد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

میترا و کریسمس

میترا و کریسمس