مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 دی 1398 ساعت 21:552020-01-05سياسي

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست


«ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود می بری و زحمت ما می داری» شعری از حافظ که پاسخی است برای تهدید ترامپ مبنی بر تخریب 52 سایت ایرانی، - ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود می بری و زحمت ما می داری شعری از حافظ که پاسخی است برای تهدید ترامپ مبنی بر تخریب 52 سایت ایرانی، از جمله مراکز فرهنگی ارزشمند ایران.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، حکایتی هایی منسوب به قصد تخریب مقبره حافظ و پاسخ رندانه و محکم او در این زمینه وجود دارد؛ مثلا آورده اند بعد ازسقوط شاه سلطان حسین صفوی و غلبه افغان ها بر ایران، محمود افغان یکی از اقوام خود را که (مگس خان) نام داشت فرماندار شیراز کرد.

او پس از چند روزی که در شیراز بود، روزی کنار قبر حافظ رفت و بر اثر تعصباتی که داشت تصمیم گرفت به جهت هتک حرمت، قبر لسان الغیب (حافظ) را تخریب کند، هر چه اطرافیانش او را نصیحت کردند که از این تصمیم بگذرد، گوش نکرد، سر انجام قرار بر این شد که از دیوان حافظ، در این مورد فالی بگیرند، وقتی که دیوان را باز کردند، این شعر در آغاز صفحه راست آن آمد: ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/عِرض خود می بری وزحمت ما می داری مگس خان هم با خواندن این شعر، سخت تحت تا ثیر قرار گرفت، و از روح حافظ طلب عفو و بخشش کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست