مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 دی 1398 ساعت 07:462020-01-20فرهنگي

باداب سورت، منحصر به فرد و استثنایی


چشمه باداب سورت در مازندران پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صداوسیما، چشمه باداب سورت شبیه به آنچه تصور می کنید نیست، ازآنجاکه قرار نیست در این چشمه باریکه آب خنکی را ببینید که در وسط کوه، دشت یا جنگل سبز از دل زمین بیرون می آید و با نوشیدن جرعه ای، گوارا بودنش را تایید کنید.

باداب سورت مجموعه ای از چشمه های پلکانی با آب های رنگی مختلف است که از دل زمین با فاصله کمی از یک دیگر می جوشند، چشمه هایی در رنگ های سیاه، قرمز، زرد، نارنجی و سبزآبی و البته آب این چشمه ها نه تنها در رنگ، بلکه در طعم نیز با یک دیگر متفاوت است.

نام باداب سورت هم با خصوصیات آن جور در می آید، بادآب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدّتِ اثر است که ترکیب باداب سورت در کنار یک دیگر را می توان شدّت اثر آب گازدار ترجمه کرد.

چه چیزی باداب سورت را جذاب و با ارزش می کند؟ تجربه شخصی ام از مشاهده خاص ترین چشمه ایران اینگونه بود: بعد از طی یک مسیر طولانی، در یک سراشیبی نسبتا تند، صخره های آجری رنگی می بینید که لایه لایه های نامنظم را تشکیل دادند، آب از بلورهای سنگی شان چکه می کند، وقتی که بر می گردید و به پشت سرتان نگاه می اندازید، حالا زمین را با آب درون آن لایه لایه سبزآبی وکمی آن طرف تر، لایه لایه زرد می ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باداب سورت، منحصر به فرد و استثنایی

باداب سورت، منحصر به فرد و استثنایی