مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 2 بهمن 1398 ساعت 06:052020-01-22سياسي

2 بهمن، تاریخی که از خاطر ارموی ها فراموش نمی شود


2 بهمن 57، آغاز قیام مسلحانه علیه رژیم طاغوت بود ، در چنین روزی بود که مسجد اعظم ارومیه بدنبال اعتراضات مردمی علیه سلطنت به توپ بسته شد.

- ایسنا/آذربایجان غربی 2 بهمن 57، آغاز قیام مسلحانه علیه رژیم طاغوت بود ، در چنین روزی بود که مسجد اعظم ارومیه بدنبال اعتراضات مردمی علیه سلطنت به توپ بسته شد.

به بهانه سالروز حماسه 2 بهمن برگی از تاریخ را ورق زده و گوشه ای از مجاهد های مردم ارومیه در برابر استکبار زمان را بار دیگر مرور می کنیم.

واقعه مسجد اعظم ارومیه نقطه عطفی در تاریخ ایران است که نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب ایفا کرد، با اینکه قیامهای خیابانی مردم قم در 19 دی و مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 پایه های سطلنت در ایران را لرزاند اما قیام دوم بهمن سال 57 مردم ارومیه به عنوان اولین اقدام مسلحانه تیر خلاصی بر این حکومت ستم شاهی بود.

بر اساس مستندات تاریخی روز 2 بهمن نظامیان رژیم پهلوی به همراه گروهی از اوباش اجیرشده، به تظاهرات در خیابان ها پرداختند و خود را به مسجد اعظم ارومیه رساندند، آنها در حالی که تصاویر آیات عظام را پاره می کردند، به شعاردادن علیه انقلابیون پرداختند، متعاقب آن انقلابیون که در داخل مسجد اعظم حضور داشتند واکنش نشان داده و به مقابله با آنان پرداختند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

2 بهمن، تاریخی که از خاطر ارموی ها فراموش نمی شود

2 بهمن، تاریخی که از خاطر ارموی ها فراموش نمی شود