مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 بهمن 1398 ساعت 05:202020-02-18سياسي

«کاخون» در اردکان بومی سازی شد


یکی از اساتید و هنرجویان موسیقی شهرستان اردکان در استان یزد اقدام به تولید ساز آموزشی اسپانیایی موسوم به «کاخون» با هدف ارائه یک ابزار تربیتی نوازندگی تولید داخلی کرد.

- ایسنا/یزد یکی از اساتید و هنرجویان موسیقی شهرستان اردکان در استان یزد اقدام به تولید ساز آموزشی اسپانیایی موسوم به کاخون با هدف ارائه یک ابزار تربیتی نوازندگی تولید داخلی کرد.

علی رحمانی جوان هنرمند اردکانی دوشنبه شب 28 بهمن در حاشیه رونمایی از این ساز دست ساز و بومی سازی شده که نام آن را نیز روناک گذاشته است، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: کاخون یا کاخِن از لغت اسپانیایی به معنی جعبه، صندوق یا صندوقچه گرفته شده که به نوعی ساز کوبه ای اطلاق می شود.

وی تصریح کرد: نوازنده کاخن بر روی آن می نشیند و با ضربات کف دست و انگشتان که بر روی صفحه جلویی (تاپا) و صفحات کنار و بالای ساز می کوبد، صدا تولید می کند.

این جوان فعال عرصه موسیقی استان یزد که شب گذشته در کنار گروه موسیقی همون اردکان اولین اجرای زنده خود را نیز با این ساز تجربه کرد، یادآور شد: اصطلاح کاخن به سایر آلات کوبه ای جعبه ای شکل مورد استفاده در موسیقی آمریکای لاتین مانند cajon de rumba (مورد استفاده در موسیقی رومبای کوبایی) و cajon de tapeo (مورد استفاده در موسیقی محلی مکزیک) نیز اطلاق می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«کاخون» در اردکان بومی سازی شد

«کاخون» در اردکان بومی سازی شد