مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 اسفند 1398 ساعت 07:152020-02-24اجتماعي

روایتی از یک میراث معنوی خراسان شمالی؛ به رنگ مس


مس گری ازجمله صنایع دستی و هنرهای سنتی مردم خراسان شمالی از گذشته بوده که اکنون نیز افرادی در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، فنون و مهارت های مس گری و سفیدکاری آن به شماره 1684 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

- ایسنا/خراسان شمالی مس گری ازجمله صنایع دستی و هنرهای سنتی مردم خراسان شمالی از گذشته بوده که اکنون نیز افرادی در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، فنون و مهارت های مس گری و سفیدکاری آن به شماره 1684 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

در حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مردم غارنشین فلات ایران بر اثر تغییراتی که ازلحاظ آب وهوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به وجود آمد به دشت ها روی آوردند و زندگی تازه ای را آغاز کردند و در تمدن آن ها نسبت به دوران پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد.

مردمی که در فلات ایران زندگی می کردند گه گاه به سفالگری و ساختن اشیاء با گل می پرداختند و با پختن آن ها از آن ها آثاری زیبا پدید می آوردند.

آن ها در برخی اوقات مشاهده می کردند که بعضی از ظروف سفالینشان در اثر ضربه نمی شکند و همین طور در برخی اوقات از ظروفی که در آتش می نهادند ماده ای خارج می شد که پس از سرد شدن سخت می گشت.

آن ها نام این ماده را مس گذاشتند و در ساخت ظروف و ابزار کشاورزی و جنگ از آن استفاده های بسیار کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روایتی از یک میراث معنوی خراسان شمالی؛ به رنگ مس

روایتی از یک میراث معنوی خراسان شمالی؛ به رنگ مس