مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 اسفند 1398 ساعت 09:152020-02-29سياسي

ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی نقشه خوانی قالی خراسان جنوبی


دانش و فن بومی و سنتی نقشه خوانی قالی خراسان جنوبی ثبت میراث معنوی کشور شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی، اظهار داشت: سابقه قالیبافی در منطقه قهستان و بالاخص رواج روز افزون آن در دوره تیموریان که هرات به عنوان پایتخت سیاسی و هنری انتخاب شد، نقش مهمی در گسترش فرش و فرش بافی و تجارت آن در منطقه ایالت قهستان قدیم داشته است.

وی افزود: حتی نقش های موسوم به هراتی که همان طرح ریزه ماهی معروف است، نیز دست هنر هنرمندان ایرانی و خراسانی بود که در کارگاه های هرات مشغول به طراحی نقشه های قالی بودند.

مسؤول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تبیین کرد: به دلیل سفارشات متعدد باید روشی برای سرعت بخشی به بافت و جفتی بافی قالی ها ابداع می شد که این نیاز، منجر به مهارت نقشه خوانی شد.

برآبادی اضافه کرد: از طرفی نوجوانان و کودکان منطقه که در کار بافت مشارکت داشتند به دلیل عدم سواد نقشه خوانی باید روشی برای آموزش نقشه به آنان ابداع می شد، همچنین خوش آهنگ شدن و موزون بودن کلمات و اصوات می توانست در سرعت بخشی به یادگیری کودکان و حفظ سریع کلید های نقشه خوانی کمک کند، لذا استادکاران طراح و نقشه کش فرش سعی کردند تا حد امکان نسبت به شعرگو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی نقشه خوانی قالی خراسان جنوبی

ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی نقشه خوانی قالی خراسان جنوبی